torsdag 12 maj 2011

Praktik och PRAO-verksamhet...

Igår hade jag gått med på att ha en praktikant på jobbet, men jag måste säga att jag är inte helt nöjd med hur det hela gick...

Det började med att praktikanten släntrade in kring 12-hugget, uppenbart obekymmrad över den sena ankomsten. Utan att ursäkta sig, eller på något sätt visa på att det skulle vara något konstigt, inledde hon arbetsdagen med att äta lunch.
När lunchen väl var över och jag trodde att det var dags att börja producera så somnade praktikanten platt fall. Det var stört omöjligt att få liv i henne.
Som den omtänksamme handledare jag är drog jag med henne in på det "Steering Committee" möte som vi hade planerat vid 13. Halvvägs genom mötet började dock praktikanten att prata om helt andra saker och leva rövare, det slutade med att jag fick ta med henne ut och ursäkta oss inför alla cheferna på mötet.

Jag tog givetvis upp detta med vår HR-chef och uttryckte min oro för hur rekryteringsprocessen fungerar på företaget, han höll med om att detta verkade konstigt men bedyrade att han på det stora hela var väldigt nöjd med kvaliteten på medarbetarna inom koncernen.

Vi något tillfälle kom en av mina kollegor gående i korridoren och fick ett fånigt leende på läpparna när han tittade ner i praktikantens vagn - då rann det över för mig...
- "Vad f*n glor du på!? Har du aldrig sett en praktikant förut???"

Det hela slutade med att praktikantens andra handledare fick komma och hämta henne. Jag tror vi får fundera över det där med praktikanter och PRAO-elever framöver.

//Markus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar